مطالعه شرایط مناسب فضاهای آموزشی و فرهنگی همساز با اقلیم

قسمتی از متن پایان نامه :

ظرفیت

ظرفیت مکانی به عنوان یک عامل اساسی تعیین کننده سطوح آموزشی خواهد بود. برای تعیین سطوح فضای آموزشی متناسب با تعداد دانش آموزان سرانه فضای آموزشی (زیربنا و محوطه زمین) موردتوجه قرار می‎گیرد. بهره گیری بهینه از هر یک از فضاهای آموزشی در صورتی امکان پذیر می باشد که دارای ابعاد و اندازه‎های متناسب با عملکردی را که ارائه می دهند باشند.

پس در همه ناحیه با در نظر داشتن شعاع دسترسی و تراکم جمعیت دانش آموزان لازم التعلیم، جمعیت دانش آموزان تحت تعلیم، افت تحصیلی، هرم های سنی دانش آموزان، سیاست دولت می توان تعداد و ظرفیت مورد نیاز مکان آموزش را تعیین نمود. (قاضی زاده،  1372)

 

2-10- ایمنی واحدهای آموزشی

2-10-1- ایمنی پیش روی سوانح طبیعی

سوانح طبیعی نظیر زلزله و سیل و سقوط بهمن و ریزش کوه و. . . که ضوابط و آئین نامه های مرتبط با موضوعات بایستی رعایت گردد.

 

 

2-10-2- ایمنی پیش روی سوانح غیرطبیعی

– حریق

– درب کلیه فضاها به طرف بیرون و در جهت فرار باز گردد.

– درب تمام فضاها حداکثر 30 متر از راه پله یا خروجی ساختمان فاصله داشته باشد و در صورتی که این درب در قسمت بن بست راهرو واقع باشد این فاصله به 18 متر تقلیل می‎یابد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

– فضاهایی که امکان خطر آتش سوزی در آنها بیشتر از سایر فضاها می باشد، مثل آزمایشگاه ها، آبدارخانه‎ها، بعضی از کارگاه ها از سایر فضاها جدا گردد. این جدایی توسط دیوارها و درهایی با مقاومت زیاد و یا از طریق وسط قرار دادن فضاهای دیرگر، مثل سرویس های بهداشتی یا راهروها انجام می شود.

– موتورخانه در ساختمان جداگانه پیش بینی گردد و منابع سوخت در بیرون ساختمان و در صورت امکان زیر خاک کار گذاشته شوند.

– کپسول آتش نشامی در فضاهایی با خطر آتش سوزی زیاد پیش بینی گردد هم چنین شیرهای آتش در طبقات تعبیه گردد.

– در مدارس سه طبقه، بیشتر، بهتر می باشد بیش از دو راه پله تعبیه گردد.

– خطوط انتقال و توزیع برق

حریم خطوط انتقال توطیع نیروی برق طبق وزارت نیرو رعایت گردد.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف کلی از این پژوهش، مطالعه شرایط مناسب فضاهای آموزشی وفرهنگی همساز با اقلیم درشهرلنگرود بوده و بعبارتی شناسائی تنگناهای موجود در فضاهای آموزشی مقاطع مختلف در ارتباط با عنا صر اقلیمی منطقه ونمود معضلات موجود می باشد تا درسایه شناخت تنگناها، برنامه ریزان برای مکان یابی فضاهای آموزشی، موارد شناخته شده راگنجانیده وفضاهای مطلوبی ایجاد نمایند.

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه

دسته بندی : پایان نامه ارشد