مطالعه شرایط مناسب فضاهای آموزشی و فرهنگی همساز با اقلیم

قسمتی از متن پایان نامه :

نام مدرسه

نام مدرسه می تواند حاوی پیام و ارزش باشد. ضمن نشاط انگیزی و شوق آفرینی، انگیزه کوشش و مجاهدت علمی و فنی را تقویت می کند. نام مدرسه با فرهنگ عمومی سازگاری و همچنین با شرایط فرهنگی و اجتماعی منطقه رعایت و با شرایط سنی دانش آموزان و حتی رشد تحصیلی (دوره متوسطه) و نیز جنسیت دانش آموزان بر اندازه تأثیر آنان خواهد بود. اسم کلاس ها متمایز و تأثیرگذار بر روحیه دانش آموزان می باشد.

 

2-6- تابلو ها و کتیبه ها

پیام و معماری تابلو ها و کتیبه ها بایستی در راستای اهداف تعلیم و تربیت و متناسب با شرایط سنی و روحی، روانی کودکان و نوجوان انتخاب و اجرا شوند. تابلوها متضمن پیام های فرهنگی، اخلاقی، آموزشی باشند و ترغیب کننده علم آموزی و سازندگی فردی و اجتماعی می باشد.

 

2-7- درب ورودی

چگونگی طراحی درب ورودی با مقاطع تحصیلی کودکان و نوجوانان و جنسیت دانش آموزان بوده و زیبایی آن آرامش و شادابی را ایجاد می کند. (حافظیان، 1375)

با در نظر داشتن تعداد دانش آموزان سرویس های بهداشتی و آبخوری های مناسب در هر مدرسه بایستی وجود داشته باشد.

 

2-8- ضوابط مکان یابی و ساختن محیط های آموزشی

2-8-1- دسترسی

مکان های آموزشی به ویژه مدارس ابتدایی بایستی به گونه ای انتخاب شوند که دسترسی به آنها برای دانش آموزان به سهولت میسر باشد. به عنوان مثال مکان مدارس ابتدایی برای دانش آموزان طوری انتخاب گردد تا اکثر دانش آموزانی که در شعاع دسترسی آن قرار می گیرند، در کمتر از 20 دقیقه پیاده روی بتوانند خود را به مدرسه برسانند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

به علاوه بایستی مقرراتی را وضع و تمهیداتی را فراهم آورند تا شاگردان به هنگام عبور از چهارراه های شلوغ، بزرگراه ها، خطوط راه آهن، رودخانه و سیل ها با خطرات جدی مواجه نشوند. در مقطع ابتدایی حداکثر شعاع دسترسی 500 متر (حداکثر 10 دقیقه پیاده روی) و در مقطع راهنمایی حداکثر شعاع دسترسی 1200 متر (حداکثر 15 دقیقه پیاده روی) و در مقطع متوسطه حداکثر شعاع دسترسی 2000 متر (حداکثر 20 دقیقه پیاده روی) می تواند مناسب باشد. خاطر نشان می گردد سربالایی های تند وخسته کننده بر اندازه شعاع دسترسی تأثیر خواهد گذاشت. (محسن پور، 77)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف کلی از این پژوهش، مطالعه شرایط مناسب فضاهای آموزشی وفرهنگی همساز با اقلیم درشهرلنگرود بوده و بعبارتی شناسائی تنگناهای موجود در فضاهای آموزشی مقاطع مختلف در ارتباط با عنا صر اقلیمی منطقه ونمود معضلات موجود می باشد تا درسایه شناخت تنگناها، برنامه ریزان برای مکان یابی فضاهای آموزشی، موارد شناخته شده راگنجانیده وفضاهای مطلوبی ایجاد نمایند.

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه