عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه شرایط مناسب فضاهای آموزشی و فرهنگی همساز با اقلیم

قسمتی از متن پایان نامه :

د اجراء

آخرین مرحله برنامه ریزی و تأمین فضاهای آموزشی مرحله اجرا می باشد. در اولین گام از این مرحله بایستی براساس معیارهایی که در مرحله پژوهش و توسعه مشخص شده می باشد؛ محل مدرسه را شناسایی نمود. مثلاً در انتخاب محل بایستی به ضوابطی زیرا نزدیکی آن به محل سکونت شاگردان، دوری از مراکز صنعتی و محیط های آلوده، سیل ها، رودخانه ها و. . . توجه گردد و گام دوم بایستی معلمان را نسبت به برنامه ی تأمین فشاهای آموزشی توجیه نمود. هدف از توجیه آنها این نیست که فقط اطلاعاتی درمورد نوع و تعداد کلاس ها در اختیار آنها گذاشته گردد. آنها حتی بایستی از فعالیت های آموزشی که در هر کلاس و براساس استانداردهای آموزشی اطلاع حاصل کنند. و با کلیه معیارهایی که لازم می باشد در ساختن بناهای آموزشی مراعات گردد، آشنا شوند.

بالاخره در گام آخر بایستی از معلمان خواست که در طراحی نقشه ی ساختمان، ضوابط و استانداردهای موردنظر را مقصود کنند. به علاوه بایستی از آنها خواست تا به جای یک نقشه چند نقشه را تهیه کنند تا نقشه‎ای که پیاده نمود آن با در نظر داشتن سقف منابع مالی عملی می باشد، انتخاب گردد.

تأمین منابع و امکانات مادی و تکنولوژیک

یکی از معضلات مهم آموزش و پرورش کم توجهی به وسائل و امکانات آموزشی می باشد. اگرچه بخشی از این بی توجهی مربوط به عدم بودجه و یا توان اقتصادی می باشد، اما روی هم رفته آموزش و پرورش و مدیران آموزشی به جنبه های عملی و کاربردی آموزش عنایت زیادی ندارند. اگر یادگیری ملازم با بهره گیری از امکانات وسائل و دستگاه ها باشد، از دو جهت امکان دارد عمیق و اثربخش باشد.

اولاً، درصد یادگیری از طریق حس بینایی با مقایسه با سایر حس ها به مراتب زیاد می باشد. تحقیقات نشان می‎دهد که یادگیری از طریق حس بینایی 75 درصد، حس شنوایی 13 درصد، حس لامسه 6 درصد، حس بویائی 3 درصد و حس چشایی 3 درصد می باشد پی چنانچه آموزش با نشان دادن اشیاء و کاربرد و مسائل از طریق نظاره باشد، نتیجه بهتری بدست می دهد.

ثانیاً، آموزش می خواهد دانش آموزان را با واقعیت ها و دنیای واقعی آشنا کرده و نهایتاً فرد را برای زندگی در آنها آماده سازد. مادم که ما بطور ذهنی از ماشین و طرز کار آن سخن می گوییم، نباید از فارغ التحصیل خود انتظار داشته باشیم که آن را بطور عملی و بدون اشکال بکار بیندازد کشورهایی که از آموزش و پرورش پیشرفته برخوردارند، قبل از هر اقدامی، ابزار و امکانات آموزش را فراهم می کنند و به جنبه های عملی و کاربردی آموزش ها اهمیت بیشتری می دهند.

متأسفانه آن دسته از مدارس ما که آزمایشگاه و امکانات نیز دارند از امکانات خود آن چنان که بایستی بهره کافی نمی برند.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

هدف کلی از این پژوهش، مطالعه شرایط مناسب فضاهای آموزشی وفرهنگی همساز با اقلیم درشهرلنگرود بوده و بعبارتی شناسائی تنگناهای موجود در فضاهای آموزشی مقاطع مختلف در ارتباط با عنا صر اقلیمی منطقه ونمود معضلات موجود می باشد تا درسایه شناخت تنگناها، برنامه ریزان برای مکان یابی فضاهای آموزشی، موارد شناخته شده راگنجانیده وفضاهای مطلوبی ایجاد نمایند.

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه

دسته بندی : پایان نامه ارشد