مطالعه شرایط مناسب فضاهای آموزشی و فرهنگی همساز با اقلیم

قسمتی از متن پایان نامه :

روشنایی مصنوعی

منابع نور مصنوعی از نظر سیستم کار و نوع نور دو دسته اند : منابع نوری با رشته ملتهب و منابع نوری فلورسنت. هر یک از آنها جهت، نوع انتشار نور به مستقیم، نیمه مستقیم مختلط و یکنواخت، غیرمستقیم، نیمه غیرمستقیم تقسیم می گردد.

 

2-9- مکان یابی و شرایط انتخاب زمین

معیارهای کلی استقرار کاربری آموزشی به عنوان یکی از کاربری های عمده عبارتند از :

 

2-9-1- سازگاری

سازگاری به مقصود هماهنگی و همخوانی بین فعالیت های شهری و فرم و عملکرد واحد آموزشی می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 

2-9-1-1- سازگاری جایگاه مکانی

در سازگاری جایگاه مکانی بایستی فرم خاص معماری فضای آموزشی و تمهیدات شهرسازانه توجه گردد. بکارگیری بهداشت مدارس جهت جلوگیری از آسیب های جسمی و روحس و ایجاد محیط سالم و دستورالعمل هایی اجرایی ارائه شده که شامل جلوگیری از ایجاد آلودگی صوتی که مهمترین آلاینده های صوتی عبارتند از : بزرگراه، فرودگاه ها، مسیر راه آهن، مراکز تجاری پر رفت و آمد،. . . .

حداکثر اندازه صدای قابل قبول برای کلاس درس 45 دسی بل می باشد.

علاوه بر آلودکی صوتی نوع دیگری آلودگی هواست، که اصلی ترین عامل آلودگی هوا را بخش صنایع و حمل و نقل را می توان نام برد. برحسب اندازه ایجاد آلودگی، صنایع طبقه بندی می گردد :

– فاصله فضای آموزشی با صنایع با آلودگی زیاد 1000-500 متر

– فاصله فضای آموزشی با صنایع با آلودگی متوسط 500- 300 متر

– فاصله فضای آموزشی با صنایع آلودگی کننده حداقل 50 متر.

سایر آلاینده های محیطی شامل: فضلاب های شهری، کشتارگاه ها، مراکز بهداشتی، درمانی و گورستان ها…

 

2-9-1-2- کاربری های سازگار – ناسازگاری جایگاه مکانی

کاربری های سازگار به کاربری هایی که همجوار آنها به کاربری آموزشی نه تنها سازگار بلکه ضروری می باشد. مانند کاربری مسکونی بخصوص در مقاطع راهنمایی و ابتدایی و کاربری های فرهنگی شامل کتابخانه‎ها، مساجد، تکایا و. . . . زیرا نزدیکی نسبتاً زیادی با کاربری آموزشی دارند بخصوص در مقطع دبیرستان و راهنمایی جزء واحدهای سازگار به حساب می آیند. کاربری فضای سبز به جهت سالم سازی هوا، جلوگیری از آلودگی و انتقال آن به واحد آموزشی و ایجاد آرامش و بسیاری از موارد دیگر جزء کاربری های سازگار محسوب می شوند.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف کلی از این پژوهش، مطالعه شرایط مناسب فضاهای آموزشی وفرهنگی همساز با اقلیم درشهرلنگرود بوده و بعبارتی شناسائی تنگناهای موجود در فضاهای آموزشی مقاطع مختلف در ارتباط با عنا صر اقلیمی منطقه ونمود معضلات موجود می باشد تا درسایه شناخت تنگناها، برنامه ریزان برای مکان یابی فضاهای آموزشی، موارد شناخته شده راگنجانیده وفضاهای مطلوبی ایجاد نمایند.

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه