مطالعه شرایط مناسب فضاهای آموزشی و فرهنگی همساز با اقلیم

قسمتی از متن پایان نامه :

نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در ارتباط با ساختار فضاهای آموزشی

قبل از مطالعه اجمالی مشخصات اقلیمی منطقه موردمطالعه، به مطالعه وضعیت 5 عامل و عنصر مهم اقلیمی (درجه حرارت – رطوبت- باد – تابش – بارش) که در احداث ساختمان و اندازه آسایش در ساختمان های تأثیر مهمی دارند پرداخته می گردد. تا شاید بتوان بین اقلیم و آسایش دانش آموزان در این منطقه ارتباط ای منطقی مستقر نمود و از اسراف و تبذیر بودجه، انرژی، نیروی انسانی گام موثری برداشته گردد با این طرح‎ها مطالعه و تحلیل مشخصات اقلیمی منطقه در ارتباط با ساختارهای فیزیکی آن صورت گرفته می باشد.

قبل از اظهار مشخصات و مختصات هر یک از عناصر اقلیمی ناگزیر به اظهار کلیاتی در این ارتباط بوده تا نحوه تاثیر عوامل اقلیمی در تعیین جهت فرم و مصالح و سایر موارد یک ساختمان، ویژگی های معماری بومی مناطق معتدله مرطوب به صورتی مختصر اظهار می گردد.

 

2-14-2- نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در تعیین جهت ساختمان

برای تعیین جهت یک ساختمان در ارتباط با عوامل اقلیمی بایستی دو نکته توجه داشت :

1- امکان بهره گیری از خاصیت خنک کنندگی با دو پرهیز از تابش مستقیم آفتاب در مواقع گرم سال.

2- امکان بهره گیری  از تابش آفتاب و مصون بودن از وزش باد در ایام سرد سال از آنجا که سرعت، تواتر و جریان های باد در اثر برخورد با عوارض محلی موجود روی سطح زمین از قبیل کوه، دره، ساختمان و پوشش گیاهی تغییرات محسوس پیدا می کند. نمی توان اطلاعات هواشناسی مربوط به منطقه را که منحصراً به محل نصب بادسنج در آن منطقه می باشد برای همه قسمت های مختلف آن منطقه تعمیم داد.

در نتیجه برای شناخت دقیق جریان های باد در هر محل همزمان با جمع آوری و تحلیل اطلاعات ضبط شده در ایستگاه های هواشناسی منطقه موردنیاز به تحقیقات محل نیز احساس می گردد. در این پژوهش به مقصود پوشش دادن به این هدف با توزیع پرسشنامه بین کلیه مدارس در مقاطع پیش دبستان، ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان و هنرستان و پیش دانشگاهی و کار و دانش تا حدودی به تکمیل اطلاعات کمک گردید.

 

2-14-3- ویژگی های معماری بومی مناطق معتدل مرطوب

معماری بومی اینگونه مناطق که بیشتر کرانه های دریای خزر و دامنه های شمالی کوه های البرز را شامل می‎گردد بطور کلی از ویژگی های زیر برخوردار می باشند :

برای محافظت ساختمان از رطوبت زیاد نسبتاً همیشگی، ساختمان ها بر روی پایه های چوبی ساخته شده اند. اما در دامنه کوه ها که رطوبت کمتر می باشد معمولاً خانه ها بر روی پایه هایی از سنگ و گل و در پاره ای موارد به روی چوب بنا گردیده اند. به مقصود حفاظت اتاق ها از باران، بالکن های عریض و سرپوشیده ای در اطراف اتاق ها ایجاد گردیده می باشد. این فضاها در روستاها در بسیاری از ماه های سال برای استراحت، کار و در پاره ای موارد برای نگهداری محصولات کشاورزی مورداستفاده قرار می گیرند.

– اکثر ساختمان ها با مصالح دارای حداقل ظرفیت حرارتی بنا گردیده اند و در صورت بهره گیری از مصالح ساختمانی سنگین ضخامت دیوارهای آن در حداقل ممکن نگاهداشته شده می باشد. بهره گیری از مصالح ساختمانی سبک در این مناطق بسیار منطقی می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف کلی از این پژوهش، مطالعه شرایط مناسب فضاهای آموزشی وفرهنگی همساز با اقلیم درشهرلنگرود بوده و بعبارتی شناسائی تنگناهای موجود در فضاهای آموزشی مقاطع مختلف در ارتباط با عنا صر اقلیمی منطقه ونمود معضلات موجود می باشد تا درسایه شناخت تنگناها، برنامه ریزان برای مکان یابی فضاهای آموزشی، موارد شناخته شده راگنجانیده وفضاهای مطلوبی ایجاد نمایند.

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه